Laiklik Ne Demektir?

Konuyu daha iyi anlamak için önce terimler dünyasına bakmak gerekir. Bu amaçla kullanılan terimlerden biri sekülarizm diğeri de laikliktir. Yunanca Laos, ruhbandan olmayan, Laikos da halka ilişkin olan anlamına gelmektedir. Latince Laicus, dine ilişkin olmayan demektir. Fransızca’daki laic ya da laique de din ve ruhban dışılığı ifade eder. Secularism sözcüğü daha çok İngilizce ve Almanca konuşulan ülkelere özgüdür; din ve ruhban dışılık ya da dünyasallık anlamına gelmektedir. Sekülarizm bazı ince farklarla, laikliğin ikizi sayılır.

Hıristiyanlığın ilk yüzyılının sonuna doğru, kilise adamlarına Latince olarak clerici denilmeye başlanılmıştır. Buna karşılık, inandığı din ne olursa olsun, din adamı niteliğinde bulunmayan toplumsal kesime de laikos/laici denilmesi yaygınlaşmıştır. Ortaçağdan sonra ise, laikos sözcüğü, yalnızca din adamları dışında kalanlar için kullanılan bir terim olmaktan çıkmış, siyasal iktidarın kaynağı ve dinsel-siyasal iktidar ilişkilerini belirleyen bir terim olarak, siyasal iktidar yapısının adı olarak ortaya çıkmıştır.

Laiklik bir din savaşının değil, bir siyasal savaşın ürünüdür. Dinsel değil siyasal bir sorundur. Laiklik bir yandan çağdaşlaşma karşıtı bir din sömürücülüğüne, diğer yandan onu dışardan yürütmek isteyen siyasal güçlere karşı ulusal varlığın bağımsızlığı, kişi olarak vatandaş özgürlüğü ilkesidir.

Laik devlet ve genellikle laiklik kavramları modern çağın yarattığı kavramlardır. Laik devlet kavramı, dine dayalı sayılan toplum ve devlet örgütlenmesinin değişmesi sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Batı dünyasında olsun, İslam dünyasında olsun, din ile devlet arasındaki ilişki biçimleri rasgele doğan görüşlerin sonucu değildir. Devlet siyasal gücün örgütlenmesidir. Çağdaş devlet kurma sürecinde; ilk şart, ulusal devlet kurma sorunu, ikinci şart, demokratik haklara dayalı devlet kurma sorunu, üçüncü şart, maddesel ve moral ilerleyiş yollarının demokratlaştırılması sorunu, özellikle ekonomik kalkınma sorunu, dördüncü şart ise, demokratik yüzeyde yürüyebilecek kişi haklarının garantilenmesi sorunun çözümü, bunların hepsi aslında dünyasal ve siyasal sorunlardır.

Laiklik Ne Demektir?” için 3 yorum

  1. devlet ve genellikle laiklik kavramları modern çağın yarattığı kavramlardır. Laik devlet kavramı, dine dayalı sayılan toplum ve devlet örgütlenmesinin değişmesi sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Batı dünyasında olsun, İslam dünyasında olsun, din ile devlet arasındaki ilişki biçimleri rasgele doğan görüşlerin sonucu değildir. Devlet siyasal gücün örgütlenmesidir. Çağdaş devlet kurma sürecinde; ilk şart, ulusal devlet kurma sorunu, ikinci şart, demokratik haklara dayalı devlet kurma sorunu, üçüncü şart, maddesel ve moral ilerleyiş yollarının demokratlaştırılması sorunu, özellikle ekonomik kalkınma sorunu, dördüncü şart ise, demokratik yüzeyde yürüyebilecek kişi haklarının garantilenmesi sorunun çözümü, bunların hepsi aslında dünyasal ve siyasal sorunlardır.

    Beğen

  2. Hıristiyanlığın ilk yüzyılının sonuna doğru, kilise adamlarına Latince olarak clerici denilmeye başlanılmıştır. Buna karşılık, inandığı din ne olursa olsun, din adamı niteliğinde bulunmayan toplumsal kesime de laikos/laici denilmesi yaygınlaşmıştır. Ortaçağdan sonra ise, laikos sözcüğü, yalnızca din adamları dışında kalanlar için kullanılan bir terim olmaktan çıkmış, siyasal iktidarın kaynağı ve dinsel-siyasal iktidar ilişkilerini belirleyen bir terim olarak, siyasal iktidar yapısının adı olarak ortaya çıkmıştır.Laiklik bir din savaşının değil, bir siyasal savaşın ürünüdür. Dinsel değil siyasal bir sorundur. Laiklik bir yandan çağdaşlaşma karşıtı bir din sömürücülüğüne, diğer yandan onu dışardan yürütmek isteyen siyasal güçlere karşı ulusal varlığın bağımsızlığı, kişi olarak vatandaş özgürlüğü ilkesidir.Laik devlet ve genellikle laiklik kavramları modern çağın yarattığı kavramlardır. Laik devlet kavramı, dine dayalı sayılan toplum ve devlet örgütlenmesinin değişmesi sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Batı dünyasında olsun, İslam dünyasında olsun, din ile devlet arasındaki ilişki biçimleri rasgele doğan görüşlerin sonucu değildir. Devlet siyasal gücün örgütlenmesidir. Çağdaş devlet kurma sürecinde; ilk şart, ulusal devlet kurma sorunu, ikinci şart, demokratik haklara dayalı devlet kurma sorunu, üçüncü şart, maddesel ve moral ilerleyiş yollarının demokratlaştırılması sorunu, özellikle ekonomik kalkınma sorunu, dördüncü şart ise, demokratik yüzeyde yürüyebilecek kişi haklarının garantilenmesi sorunun çözümü, bunların hepsi aslında dünyasal ve siyasal sorunlardır.

    Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: